Hvis du er inden for branchen med ejendomme og administration heraf, ved du, at det er en meget omfattende profession. Der er mange forskellige aspekter af disse erhverv, herunder lejere, håndværk, vicevært, regnskab og meget mere.

Står du pludselig med en ejendom, som skal udlejes, administreres og så videre, og du ikke kan overskue eller har lyst til at stå med opgaven selv, kan du udlicitere din ejendomsadministration til en virksomhed.

Hvad kan jeg få hjælp til?

En virksomhed, der tilbyder at fikse din ejendomsadministration, kan typisk tilbyde alt inden for boligadministration. De sørger for at udarbejde lejekontrakter, varsle om stigning i leje, koordinere med diverse håndværkere, udarbejde regnskaber, kommunikere med lejerne og eventuelle viceværter.

Ja, der er faktisk meget mere, de kan gøre. De kan blandt andet:

  • Opkræve al form for udgifter, herunder leje, depositum, a conto, varme med mere
  • Genudleje og annoncere boliger
  • Eventuelt ansætte vicevært samt holde kontakt med denne
  • Lave indflytningssyn
  • Tage kontakt til varmemålerfirma samt udsende varmeregnskab
  • Udarbejde og udsende koldvandsregnskab
  • Rykkerprocedurer og inkasso
  • Tilbyde nødtelefon til beboere

Jeg er medlem af en ejerforening – kan jeg få hjælp?

Det kan du tro. Som bestyrelsesmedlem i en andels- eller ejerforening kan du få en ejendomsadministrator til at komme og hjælpe, så der bliver mere tid til vigtige beslutninger.

Hvis der er tale om en udlejningsejendom, vil en udliciteret ejendomsadministrator typisk have styr på lejeloven, og det gør tingene meget nemmere for dig.

Har du investeret i en ejendom, kan en ejendomsadministrator hjælpe dig med at overvåge og passe på denne investering. Denne ejendomsadministrator vil sørge for, at investeringsejendommen har en optimal drift, samtidig med at vedkommende løbende har et overblik over, hvordan økonomien forløber sig.

Det er også godt for dine lejere

Ja, den er god nok. Det er ikke kun dig, der kan nyde godt af, at boligadministrationen overtages af et firma. Hvis du udliciterer administrationen, vil virksomheden, du vælger, have flere ressourcer og mere overskud, når det kommer til kundeservice. Nogle virksomheder tilbyder for eksempel en hjælpelinje per telefon i døgndrift, året rundt, så dine lejere er sikret hjælp, hvis der skulle gå hen og ske noget uforudset.